چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عطر و رنگ گل‌های بهاری در شهر پیچیده است | مشهدالرضا(ع)، مهیای میزبانی از زائران و مسافران نوروزی

  • کد خبر: ۲۱۶۱۷۵
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳
عطر و رنگ گل‌های بهاری در شهر پیچیده است | مشهدالرضا(ع)، مهیای میزبانی از زائران و مسافران نوروزی
عطر و رنگ گل‌های بهاری در آستانه نوروز زیبایی خاصی به فضای مشهدالرضا(ع) داده، گل‌هایی که نویدبخش نوروز دل‌انگیز هستند و در واپسین روز‌های زمستان به پایتخت معنوی ایران جلوه بدیع بهاری بخشیده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها فرش پرنقشی از گل‌های رنگارنگ سرخ، سفید، صورتی، زرد، سبز و بنفش در گستره خیابان‌ها و معابر سرزمین خورشید گسترده شده است که سراسر پر از رنگ و نقش است و عطر آن که در فضا پیچیده، مشام رهگذران را انباشته است و در همان حال در خیابان‌ها و معابر باغبانان شهر با شور و نشاطی خاصی مشغول کاشتن گل‌های زیبای رنگین هستند.

هر سال با فرارسیدن سال نو، گلکاری‌ها در مشهد رنگ و بوی بهاری به خود می‌گیرد و به رسم دیرینه، استقبال از بهار در این کلانشهر با نمایش نماد‌هایی از جنس گل و سایر هنرنمایی هنرمندان در واپسین روز‌های آخرین فصل سال آغاز می‌شود.

امسال نیز در یک سو زمین هنوز سپیدپوش برف است و در سویی دیگر نگارگری شهر جلوه خاصی به این روز‌های پایانی سال داده است و بیش از ۱۵ میلیون بوته گل در مناطق مختلف شهر کاشته شده است تا لذت بهار برای زائران و مجاوران بارگاه نور دوچندان شود.

آغاز شهرتکانی

استقبال از بهار، یک جشنواره هنر شهری است که به ابتکار شهرداری مشهد قدمتی بیش از یک دهه دارد و با مددگیری از خلاقیت‌ها، نماد‌های زیبا از آثار هنرمندان عرصه‌های مختلف و کارشناسان امور شهرآرایی در آستانه نوروز و روز‌های آغازین بهار در فضای عمومی شهر جانمایی شده و همگام با نو شدن طبیعت درصدد نشاط بخشی به شهروندان مشهد و زائران و مسافران نوروزی این کلانشهر است.

طبق گفته شهردار مشهد امسال نیز مدیریت شهری آماده خدمت‌رسانی به زائران در بهار ۱۴۰۳ است و در بخش آیین و برنامه‌های استقبال از بهار، ٢٣٠ ردیف خدمت در ۶ حوزه زیارت، خدمات سفر، فضای سبز، زیباسازی، ترافیک و جشنواره‌های فرهنگی تفریحی و ورزشی خاص در این ایام تعریف شده است و مدیریت شهری مشهد از یک ماه پیش شهرتکانی را آغاز کرده است.

محمدرضا قلندر افزود: استفاده از نماد‌های نوروزی از حدود ۱۵ سال پیش در مشهد آغاز شده است و مردم توقع دارند هرسال مشهد را زیباتر از سال پیش ببینند.

وی اضافه کرد: امسال نیز از ظرفیت هنرمندان کشوری برای ساخت نماد‌های نوروزی استفاده شده و سعی شده این المان‌ها پیام فرهنگی ویژه‌ای برای مخاطبان داشته باشند.

شهردار مشهد ادامه داد: گلکاری نیز در شهر با کاشت بیش از ١۵ میلیون بوته گل فصلی آغاز شده است، جشنواره نور نیز از دیگر اقدامات استقبال از بهار است که این رویداد در وسعت ۶ هکتار در بوستان کوهسنگی، ۲۸ اسفندماه گشایش می‌یابد.

قلندر اظهار امیدواری کرد که با اقدامات پیش بینی شده، رضایت خاطر زائران و مجاوران بارگاه رضوی فراهم شود.

استقبال از بهار با نمایش هزار و ۱۰۰ طرح و نماد هویتی

معاون شهردار مشهد نیز در خصوص اقدامات استقبال از بهار به خبرنگار ایرنا گفت: اقدامات استقبال از بهار از تیرماه امسال آغاز شده و نماد‌های گل و المان‌های فرهنگی در نقاط مختلف شهر نصب و ارائه می‌شود.

مشهد با کاشت ۱۵ میلیون بوته گل به استقبال از بهار ۱۴۰۳ می‌رود

مهدی یعقوبی ادر ادامه اظهار کرد: در این راستا ۱۳ میلیون بوته گل برای شهر و ۲ میلیون بوته برای نماد‌ها و گلجای‌ها (فلاور باکس‌ها) آماده سازی شده است.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ گلجای نیز در سطح شهر و ۲ هزار و ۲۰۰ عدد در منطقه ثامن در محدوده حرم مطهر رضوی جانمایی می‌شود.

معاون شهردار مشهد افزود: هزار و ۱۰۰ نماد هویتی و ۴۳ المان جدید نیز در بخش نماد شهری طراحی شده است و ۱۰۰ نماد ترکیبی با گل و گیاه و ۱۰۰ المان توپیاری نیز در شهر نصب خواهد شد.

وی گفت: ایستگاه‌های استقبال از زائر در مبادی ورودی و ۱۸ پایگاه راهنمای زائر نیز از ۲۰ اسفندماه فعال خواهد شد و همچنین ۴۲ مرکز اسکان موقت و اضطراری با ظرفیت ۴۵ هزار نفر پیش بینی شده است.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد افزود: در حوزه نظافت و پاکیزگی شهری هم اقداماتی از جمله پاکسازی تا عمق ۱۰ کیلومتری محور‌های ورودی، رنگ آمیزی ۲۰۰ هزار متر طول جداول و نصب استیکر بر روی مبلمان شهری انجام می‌شود.

یعقوبی افزود: همچنین ۳۵۰ نقطه شهر آذین بندی، ریسه بندی، چراغانی و نورپردازی می‌شود.

مشهد تنها شهر دارای دبیرخانه دائم هنر‌های شهری است

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز از اجرای شانزدهمین جشنواره هنر‌های شهری استقبال از بهار با رویکرد شهرآرایی در ۶ محور و با ۲ هزار اثر از ۷۰۰ هنرمند خبر داد.

جواد کیانی افزود: مشهد تنها شهری است که دارای دبیرخانه دائم هنر‌های شهری است و در آستانه بهار ۱۴۰۳ شانزدهمین دوره جشنواره هنر‌های شهری را برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های مختلف تلاش شده است تا با نوآوری در بخش‌های مختلف رویداد با هدف ترویج نوآوری هنری، آموزش و تقویت بینش و دانش پویایی لازم در جشنواره هنر‌های شهری ایجاد شود.

معاون فرهنگی شهردار مشهد افزود: در آستانه بهار در بیش از هزار نقطه جانمایی نماد‌های فضای سبز انجام می‌شود و ۹۰ اثر نیز بازسازی و مرمت شده است.

کیانی اضافه کرد: جشنواره نور نیز برای دومین دوره در بوستان کوهسنگی در گستره ۶ هکتار با ۴۰ اتفاق نوری در ایام ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد و در این جشنواره فضایی برای نمایش در نظر گرفته شده است که در هر روز سه نمایش فاخر در آن اجرا خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->